-->

Monday, January 26, 2009

aku pg ma'rod lagi...kali ke 2
bismillah..

aku pgi ma'rod lagi..?
tu pon nak ckp ka...apa2 hal..ni blog aku..ska ati la..hehe...saja je nak cerita..hari ni aku beli 2 jenis kitab..2 je x banyak..mula2 perasaan aku happy..kemudian resah..kemudian kecewa..kemudian happy balik...n lastly..bertambah2 happy...hehe...nak tau sbb pa?





mula2 aku cdg nak beli kitab Bidayah wan Nihayah... (permulaan dan pengakhiran).. dalam kitab ni ceritakan biodata lengkap syeikh2 atau lebih dikenali sbg para sahabat..alim ulama yang hidup dalam hati pencinta ilmu sbg ulama agung..

kalau rasa nak jadi seperti diorg semua tu..bacala kitab ini...nak tgk wajah kitab tu..? tapi aku beli yang biasa ja..budget x cukup...aku ingat nak beli syarah yang best ckit...besar kitab tu..banyak plak..tp harga pun besar jugak...680 genih..yang aku beli ni 105 genih je..tp tu pon dah ckp puas hati dah...sbb bukan yang wahabi punya atau pon syiah..


ni la kitab tu...yang aku beli td..


kes ni yang buat aku berubah2 perasaan...
nak tau cerita lanjut..?

mula2 nak beli kitab fiqh islamiyah al-mu'asar.. fiqh islam berbangkit..karangan Ustaz Doktor Wahbah Zuhaili...aku ingat harga dia 330 genih...aku pon xpa la...ckp la kat hadi dengan naqib...ajak jalan2 tempat lain dulu sbb kitab tu berat...asalnya nak bli kitab fiqh tu dengan kitab fathul baari...


ni la kitab tu..


pastu aku diketemukan dengan kitab yang atas ni...alhamdulillah x mahal n duit aku cukup...aku baawah ckit je..bukan ckit..mmg dah bawah semua sekali..apa2pun dalam hati aku ..aku bersyukur dapt parent yang x kisah pasal belajar ni...insya-Allah aku xkan guna duit ini untuk yang bukan2..biarla aku malas nak baca pon asalkan aku ada kitab untuk aku rujuk..daripada aku dok lali dengan benda yang x berfaedah..

erm...lepas aku dapat kitab bidayah tu..kami ontheway nak pg cari kitab yang aku nak td...sbnrnya aku dah terlupa kitab fathul baari tu..sbb dalam otak aku..aku nak kitab fiqh..sbb kitab tu mmg detail..aku pon terus terjah..rupa2nya haga dia...800genih..lebih kurang la...sbb lepas rakhs..harga dia 700 lebih macam tu...kat cni la yang aku jadi patah hati..huahua...xdpat kitab tu..myb thn dpn baru dpt..

dengan hati yang x tenteram...terjumpa plak kitab bidayah yang gempak tu..lagi terkesan..huahua...tapi x pa..harga dia mahal...kira ok la..aku pon bukan ada duit..

aku time tu ingat nak balik jer..tup2..terjumpa kawan2 tanta..sembg kejap...hikmah disebalik tu...aku teringat kitab fathul baari aku..aku lpa sbnrnya kat solah mana..aku cari la..siap aku tinggalkan hadi dengan naqeeb kat mana ntah..finally aku jumpa jugak solah obekan ...wahhh..seronoknya.... daripada harga 330 genih dapat harga 300 genih je dalam sekali sebut..rugi tol..kalau aku sebut 250 genih pon xpa..hehehe...





apa2 pun..hari ni ja dah habis 500 genih....to my ibu...n ayahku..aku ucapkan terima kasih awi2 aksar min hayati....sebab bagi duit banyak2...bukan untuk joli tapi untuk kehidupan yang abadi nti....moga2 amal ibu dan ayah diterima Allah semuanya...

apa2 pun..kalau ibu atau ayah..atau sapa2 dari family kita yang baca blog abg ni...abg cuba jadi yang terbaik seboleh mungkin untuk family kita...walaupun pada hakikatnya diri ni tahu keburukan keluarga adalah hanya tertumpu pada abg...

cukup kot..pilu plak hati ni..huahua..
bye..
ilalliqa'...






1 comments:

imtiaz sofea said...

dlm hidup ni bnda yg plg saye jeles skali bila tgk org beli kitab or buku...

huu...T-T

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?