-->

Tuesday, February 17, 2009

daging dah semakin busuk...!! Kenapa?
bismillah..

Dalam diri seorang manusia ada seketul daging. Apabila baik daging itu, maka baiklah seluruhnya. Apabila busuk daging itu, busuklah seluruhnya. Buat seketika hari yang telah pergi, aku meniti dengan penuh tanda-tanya dan kebingungan. Aku lihat setiap yang aku lakukan semakin jauh dari diri aku yang sebenar. Mudah cerita, aku dah menjadi orang lain. Hati aku tidak lagi terdetik untuk kearahnya tatkala quran dan azan bersuara.


Perasaan ingin bersama para malaikat menunaikan solat, bernaung dibawah sayap mereka dengan mendendangkan alunan al-quran, masih sebati dalam diri. Tetapi kenapa hati sahaja yang berbisik. di mana hilangnya jiwa agama aku..? aku tinggalkan kat rumah ke?

Aku selalu terfikir, aku ni...jahat sangat..nak pergi talaqi..rasa x setaraf..nak bercampur dengan tok alim..rendahnya diri ni...akhirnya..depan komputer jugak aku luahkan perasaan...

bab luah perasaan ni..sejak 2menjak ni..aku dah kurang luahkan perasaan aku kat 'si kecil'...aku rasa macam aku xlayak utuk dia... mana layak pasir dengan permata...aku dipijak2..dia digilap2...aku sebenarnya..rasa kerdil sangat2...tatkala dengar khabar dari 'si kecil' sedang bertalaqqi..mendengar ceramah..solat sunat..baca al-quran..memang hati ni semakin sayang pada 'si kecil' tetapi apakah daya aku yang boleh melawan perasan kerdil dan dibenamkan.

Aku lelaki?...memang aku lelaki..tetapi bab hati, perasaan, iman dan nafsu..aku kalah. kadangkala aku lihat, aku seperti bukan berada di dalam dunia keilmuan tetapi masih berada di dunia kefoya2an seperti di alam remaja lepasku. Melihat..menilai..kemudian bergembira...bukannya mengamalkannya.

Bila teringatkan 'si kecil', aku mula rasa sedih. Bukan sebab ditinggalkan tetapi aku yang ingin meninggalkannya. Jauh disudut hati aku..perasaan masih kuat tetapi elok berjauhan dari terus dilanda maksiat hati.

Aku di luar, aku kerdil jadinya. Lihat mereka rajin ber'ilmu'..jeles sangat. Aku dirumah, serabut jadinya. Lihat rumah yang bersepah. Ale2 aku jugak yang kena kemas. Bukan sebab aku ikhlas..aku pon langsung x ikhlas buat semua tu..cuma aku nak guna kemudahan yang sepatutnya diurus rapi. Sebalinya penuh dengan sampah dan pinggan mangkuk tidak berbasuh. akhirnya, aku cuba sedarkan mereka dengan membiarkan kemudahan itu tanpa sbrg tangan untuk menguruskannya. Sekali lagi sampah dan pinggang kotor jadi tetamu. Macam menara. Aku buat keputusan, semua barang makanan dan barang dapur, aku letak dalam almari. minta maaf kawan2, bukan kedekut tapi cuba koreksi diri sendiri.

aku dah koreksi diri dan aku tahu aku juga begitu tetpi sekurang2nya bertanggungjawab dan amanah. Aku bukan suri rumah dan bukan orang suruhan yang selalu mengulurkan tangan sendiri menguruskan rumah. Bujang...bujang jugak..tapi kita bujang muslim. Bersih itukan separuh daripada iman.

Bila semua ni terjadi, aku dapat hikmatnya. Ibu selalu jadi seperti aku. Aku la yang menjadikan ibu sebagai mangsa. Ibu basuh pinggang, kemudian..aku longgok kan semula. Aku masak, kemudian..ibu yang kemaskan. Aku pecahkan pasu, ibu yang uruskan. Sampai tahap ni, aku rasa sayang ibu sangat2. Tapi aku ni keras ati..susah nak berubah.

Aku cakap kat ibu...kalau inilah cara yang terbaik utnuk aku jadi seorang yang berguna kepada semua, aku disini untuk sekian lama lebih aku bahagia daripada aku berdepan dengan keluarga dan langsung membuat onar. Dalam family, aku pengganas. Dalam family, aku pemberontak. aku bawak M-16..kejar akak2 aku cari gaduh. aku bawak refeal..kejar adik2 aku lepaskan kemarahan.

sekarang, aku ada diMesir. Aku dapat rasakan satu perubahan pada diri aku. Bukan semakin baik tetapi semakin buruk. Kenapalah aku mcm ni..? hati terlintas untuk mengadu kepada Allah. Pukul 2 pagi?..fuh...mmg cabaran. Hakikatnya, cabaran tinggal cabaran. Pukul 7 pon belum tentu aku bangun. Bila aku sendirian, aku sedih. Sebak..air mata yang penuh dosa ni..hampir2 tertitis. tapi keegoan aku kepada Allah menahan ianya daripada jatuh meluluhkan ke'lelakian' aku.

Aku xtahu apa lagi yang perlu aku lalui selepas ini..cuma, aku harapkan kalam2 berhikmah yg dapat memberikan aku pandangan dan nasihat agar aku dapat kembali kepada lorong yang sebenar. Bila dilihat, hati yang baik..mudah terima nasihat sesiapa sahja...tidak kira musuh atau saudara...tetapi bila hati sudah busuh, diri sendiri pon tidak mampu membantu bermotivasi..benarlah...hati ini sudah busuk..!!

2 comments:

peace n trouble maker said...

the first step to make a change is to recognise our mistakes..

lina said...

ingat! siapa yg cipta adik..Allah..apa tujuan Allah cipta kita..hanya sekadar suka-suka/hiburan...tidak...Allah cipta sekelian makhluk hanyalah utk menyembah & beribadat kpdnya....nak tahu jln yg lurus/benar.. baca Al-Quran(mukjizat nabi)dan juga sunah nabi Muhammad (saw)....amin

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?