-->

Tuesday, December 4, 2007

Drama TV tonjolkan isu gay tidak wajar
– ADAM RAHMAN, Petaling Jaya

SAYA ingin menyentuh tentang garis panduan penyiaran, terutamanya saluran TV yang dewasa ini semakin mengelirukan, mengaibkan dan memualkan. Sebagai contoh, baru-baru ini saya menyaksikan drama Emil Emilda yang ke udara di TV dan saya kaget tentang isu homoseksual diketengahkan secara terang-terangan dan teliti dalam drama bersiri tersebut.

Terdapat adegan lelaki memeluk lelaki dalam beberapa episod dan nyatanya isu homoseksual ataupun gay adalah isu sentral dalam drama bersiri ini.

Dalam pada itu, dialog-dialognya cuba menyampaikan mesej-mesej subliminal tentang hubungan lelaki homoseksual yang digubah menjadi jalan cerita.

Persoalannya; ke manakah arah tuju negara Malaysia sekarang ini? Adakah kita terlalu taksub dengan kemajuan dan mengejar kemajuan acuan Barat hinggakan kita berani secara terang-terangan mengetepikan pentingnya agama Islam itu sendiri? Adakah kita terlalu lalai dan sengaja membenarkan perkara sedemikian rupa berlaku di negara yang selama ini tiada anasir-anasir songsang dan negatif sedemikian?

Pada pendapat saya, dalam hal ini, TV sendiri haruslah teliti dalam menapis skrip drama Emil Emilda. Untuk TV, jadikan kes Rosnah Mat Aris yang pernah menggegar negara sebagai pedoman dan paksi untuk operasi syarikat anda.

Sebagai seorang bapa kepada dua anak kecil, perkara sedemikian rupa adalah agenda utama saya apabila saya membuat keputusan untuk kembali ke Malaysia. Saya sudah berada di luar negara selama 15 tahun dan dambakan kehidupan yang murni di negara asal, Malaysia. Tetapi, apabila Emil Emilda disajikan dan diadun di dalam acuan Melayu dan konteks Malaysia, saya rasa terlalu banyak perkara yang tidak kena dan paling menyedihkan, watak-watak Melayu kita juga yang menggalas dan menghidupkan jiwa homoseksual dalam drama tersebut.

Bertambah malang perhitungan saya untuk kembali ke Malaysia, jika pihak berkuasa seperti Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia tidak melakukan apa-apa terhadap gejala negatif yang pantas menjalar sekarang ini – dan umpama barah, sedikit demi sedikit memakan jiwa bangsa kita.

Sumber; Utusan Malaysia (28 Mei 2007)

0 comments:

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?