-->

Tuesday, December 4, 2007

Imam setuju berhenti merokok
Imam setuju berhenti merokok

BANGI 13 Jun – Muzakarah Imam-Imam Peringkat Kebangsaan 2007 yang berlangsung di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di sini hari ini sebulat suara bersetuju supaya imam di negara ini berhenti merokok.

Dalam satu undian tidak rasmi yang diadakan secara spontan pada sesi dialog selepas pembentangan kertas kerja ketujuh itu, hampir semua imam yang hadir di Dewan Canselor Tun Abdul Razak (Dectar) itu mengangkat tangan tanda setuju.

Walaupun ia bukan keputusan rasmi muzakarah, Utusan Malaysia difahamkan perkara itu akan dimasukkan sebagai salah satu daripada resolusi pada majlis penutup muzakarah berkenaan Jumaat ini.

Terdahulu, seorang peserta membangkitkan cadangan supaya imam yang merokok menghentikan amalan yang boleh menjejaskan kesihatan itu.

Menurut peserta itu, selain faktor kesihatan, langkah itu juga baik untuk imej imam sebagai pemimpin masyarakat.

Berikutan cadangan itu, pengerusi forum, Mohd. Kamal Mohd. Noor dari Bahagian Pengurusan Masjid Jabatan Agama Islam Perak meminta imam-imam yang hadir di DECTAR mengundi dengan mengangkat tangan jika bersetuju.

Seramai 3,900 imam, kebanyakannya imam-imam pertama masjid di seluruh negara hadir pada muzakarah yang berlangsung selama lima hari sejak Isnin lalu.

Selain forum dan dialog, mereka turut dibawa melawat lokasi menarik dan bersejarah sekitar ibu negara dengan menaiki 80 buah bas.

Muzakarah berkenaan dianjurkan bersama oleh Pejabat Timbalan Perdana Menteri dan Sekretariat Islam Hadhari (Projek Khas Perdana Menteri).

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) sekretariat berkenaan, Abd. Aziz Abdullah pada sesi taklimat muzakarah itu berkata, tidak mustahil gaji dan elaun imam pada masa depan mencecah sehingga RM8,000 sebulan.

‘‘Imam boleh dianggap sebagai CEO masjid yang mempunyai tanggungjawab berat kerana menguruskan sebuah institusi yang mempunyai aset yang banyak dan ada antaranya bernilai sehingga berpuluh juta ringgit,’’ katanya.

Pada sesi dialog sebelum itu, seorang imam mencadangkan elaun RM450 sebulan yang diterima daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dinaikkan seperti kakitangan kerajaan yang bakal menikmati kenaikan gaji mulai bulan depan.

Sumber: Utusan Malaysia ( 14 Jun 2007)





---------------------------------------------------------------

kalam editor - admin

Bismillah...

pada kalam manusia yang lemah, saya berharap kata2 saya ini berada di bawah keredhoan-Nya..kalam ini tidak lebih hanyalah berpandukan ilmu yg saya pelajari dan pendapat2 saya yang mungkin ada kurang dan cacatnya...wallahua'lam..

dikatakan rokok itu pada zaman sekarang adalah rokok yg dikotakkan dan rokok daun yang mana orang2 veteran kita sangat menggemarinya.

disini..timbul persoalan dalam benak fikiran saya...apakah perlu dilakukan muzakarah2 sebegini untuk melarang imam2 (apatah lagi rakyat biasa) untuk tidak merokok?

jawapannya disini...(dr pendapat dan ilmu yang saya perolehi)

1. haram @ halalnya rokok

Al-quran menyebut...(lebih kurang maksudnya..)

"...aku membeli diri kamu untuk beribadat kepada aku.."

dan qaedah fekah mengatakan

"..sesuatu yang mudaratkan diri itu adalah haram.." kata2 ini, ketika saya sekolah menengah dulu, dikatakan kalam rasul...

berdasarkan kedua2 dalil ini, fikirlah saya bahawasanya masih adakah title halal untuk rokok2 ini dihisap oleh imam...sebagaimana muzakarah yg dibuat secara berkelompok bagi menyokong satu agenda "imam berhenti merokok".

seperti ada disebaliknya satu penghalalan untuk rokok ini dihisap dan disokong agar imam2 berhenti merokok tidak lain hanyalah kerana membahayakan bukan kerana hukumnya yang haram.

Saya akui disni terdapat khilaf tetapi masih menjadi khilafkah apabila kita menghisap rokok yg dicelup arak pada kulitnya sebagai bahan bakar? dimana logiknya?....pernahkah api yang dicucuh pada rokok2 kotak ini terpadam dengan sendirinya... tidak lebih ianya akan terpadam apabila dipenyekkan..benar?

yang dikatakan makruh bagi kefahaman saya tidak lebih kepada rokok yang dibuat sendiri daripada sebarang bahan yg tidak membahayakan...

mungkin rokok daun tergolong daripada kelompok makruh selagi mana tidak ada unsur2 yang haram disitu...

2. relavenkah muzakarah sebegini dilakukan

bagi pendapat peribadi saya...muzakarah ini ada relevannya

yang relevannya

adalah apabila kita boleh memcontohi kepimpinan apabila imam2 akur dengan keputusan dan akhirnya berhenti merokok.

ini juga boleh mendatangkan suatu konsep yang bersih dan halus dalam membincangkan dan mengeluarkan sepakat secra langsung menegur individu secara umum.

imam2 di malaysia tidak semuanya tinggi ilmu agama dan banyak yg masih pudae dalam hukum...mungkin muzakarah dan keputusan serta arahan2 sebegini boleh mendorong para imam kita mencari jawapan sendiri dan menjadi 'imam' yang sebenar dalam memintak umat Islam agar memartabatkan Islam dan bukan hanya terus terpengaruh dengan dunia yang digelumang fitnah dan dosa...wallahua'lam...

-------------------------------------------------

0 comments:

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?