-->

Monday, February 9, 2009

Mengenali hoax dengan amaran virus yang sebenar
Hoax ada dua jenis. Yang pertama ialah surat berantai "chain letter" seperti KFC bukannya ayam, Ericsson beri telepon bimbit percuma atau AOL bergabung dengan Intel.
Jenis kedua ialah hoax tentang amaran virus komputer yang dikatakan sangat berbahaya dan tak ada anti virus yang boleh menghapuskannya.



Hoax ini boleh dikenali dengan mudah kerana ia mempunyai persamaan ciri-ciri berikut :-

Penarik - Pemulaan yang menarik adalah perencah menarik perhatian penerima terus membaca email tersebut hingga ke penghujungnya. Penulis asal hoax ini menggunakan kaedah sosial engineering supaya hoax tersebut tersebar luas.

Isi - Isi hoax tersebut akan menerangkan lebih lanjut dengan berbagai cara untuk menampakkan message yang ditulis kelihatan seperti betul.

Permintaan
- Setiap hoax akan diakhiri dengan permintaan "kirimkan atau forwardkan email ini kepada kawan-kawan anda". Inilah cara paling mudah untuk mengetahui email itu ialah hoax. Pengeluar anti virus tidak pernah sama sekali menyuruh pelanggan mereka memforwardkan email mereka kepada sesiapa saja. Ini kerana menghantar email kepada sesiapa yang tidak anda kenali atau tidak meminta kiriman email tersebut adalah SPAM dan spam adalah salah disisi undang-undang .




Rumusan :

1. Membaca atau membuka email tidak akan menyebabkan pc anda dijangkiti virus komputer. Virus komputer datang dalam bentuk attachment contohnya zip, exe, com, vbs atau file-file office seperti doc, xls. Bagaimanapun jika anda menggunakan outlook atau outlook express keluaran microsoft anda bernasib malang kerana ia mempunyai kebolehan menjalankan embbed tag dalam html mail seperti worm kak. Anda boleh mengelakkannya dengan menggunakan email client keluaran syarikat lain seperti netscape mail, eudora, pegasus mail dan berbagai lagi. Jika anda mahu terus menggunakan outlook atau outlook express, kunjungi homepage microsoft untuk mempelajari bagaimana membuatkan outlook/outlook express selamat digunakan.

2. Semua virus komputer mempunyai obatnya. Jika virus tersebut terlalu berbahaya seperti variasi CIH yang boleh mem-flash BIOS, ia akan mendapat liputan hangat dalam internet malah siaran berita tv dan radio.

3. Jika anda mendapat email forward atas forward, kebiasannya itu adalah hoax.

4. Jika penghujung email tersebut meminta anda mengirimkan email itu kepada kawan-kawan anda yang lain, terus terang itu adalah hoax.

5. Virus sebenar tidak ada amaran. Pastikan kebenaran amaran tersebut dikeluarkan oleh pihak yang bertauliah seperti pihak keamanan komputer atau pengeluar anti virus. Jika disertakan url link sebagai rujukan, lawati dahulu laman tersebut. Jika tiada laman rujukan, itu adalah hoax.

5. Jika anda tidak berapa pasti samada hoax atau betul, buat carian dari internet menggunakan search engine kegemaran anda. Jika anda tiada search engine yang anda gemari, gunakan google. Taipkan atau "kopi dan tampal" nama virus tersebut pada ruang carian dan tekan enter.

Jika google tak jumpa apa-apa, rujuk laman yang menghusus kepada hoax seperti :
http://www.symantec.com/avcenter/hoax.html
http://vil.mcafee.com/hoax.asp



0 comments:

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?