-->

Thursday, February 12, 2009

R&D: Kenderaan masa depan
Penyelidik UIAM cipta Golleq sebagai pengangkutan pilihan atasi masalah lalu lintas

KESESAKAN lalu lintas dan kemudahan tempat letak kereta terhad dalam kampus antara masalah yang sering dihadapi kebanyakan institusi pengajian tinggi di negara ini.

Masalah itu lebih ketara kini kerana kebanyakan pelajar lebih selesa menggunakan kenderaan sendiri berbanding pengangkutan awam sehingga mewujudkan persaingan mendapatkan tempat letak kereta.

Biarpun pelbagai langkah diambil pihak universiti, termasuk menyediakan perkhidmatan bas, ramai pelajar menjadikan kenderaan sendiri khususnya motosikal sebagai pengangkutan pilihan yang turut mengundang masalah lain seperti pencemaran alam sekitar dan bunyi.

Menyedari permasalahan itu, penyelidik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Muhammad Husin bersama pelajar jurusan Reka Bentuk Perindustrian, Kuliyyah Seni Bina dan Reka Bentuk Alam Sekitar, Mohamad Fairuz Abdul Rahim, menemui inovasi baru untuk mengatasinya dikenali sebagai Golleq.



MUHAMMAD menunjukkan sebahagian sijil
dan pingat yang dimenangi menerusi Golleq.

Muhammad yang juga Ketua Jabatan Seni Gunaan dan Reka Bentuk kuliyyah berkenaan, berkata Golleq sesuai digunakan untuk pengangkutan pelajar dalam kampus yang dibangun menggunakan pendekatan dan teknologi magnetic levitation serta gyroscope.




PENGGUNAAN Golleq mampu mengurangkan
masalah kesesakan lalu lintas dalam kampus.


Katanya, teknologi magnetic levitation membolehkan alat itu terapung, manakala gyroscope pula berfungsi mengimbangi kedudukan pemandu apabila ia bergerak.

"Secara fizikal, Golleq lebih kurang sama dengan alat pengangkutan alternatif dikenali Segway yang kini semakin meluas digunakan di luar negara khususnya untuk tujuan rekreasi, sukan lasak, ketenteraan dan kepolisan.

"Cara pemanduan kedua-duanya lebih kurang sama tetapi yang membezakannya ialah pergerakan Golleq dibantu bebola yang dipasang di bahagian bawah alat itu, manakala Segway pula bergerak menggunakan dua roda," katanya kepada Berita Harian, baru-baru ini.

Mengambil nama perkataan bahasa Melayu, 'golek' yang bermaksud berpusing, Muhammad menjelaskan, reka bentuk Golleq dibangun menggunakan besi ringan sebagai komponen utama.

Selain itu, katanya, Golleq menggunakan kuasa bateri lithium-ion yang boleh dicas semula bagi membolehkannya bergerak dengan kelajuan kurang 40 km sejam, selain berupaya menampung berat pemandu antara 60 hingga 70 kg.

Beliau berkata, keupayaan menampung berat badan pemandu amat dititikberatkan bagi mengelakkan penggunaan kuasa berlebihan yang boleh menjejaskan kelajuan alat itu.

Muhammad berkata, Golleq juga boleh dilipat untuk tujuan penyimpanan dan memudahkan ia dibawa, selain dilengkapi sistem keselamatan tersendiri serta kunci tanpa wayar yang turut berfungsi sebagai alat penggera.

Sambil menyifatkan Golleq sebagai inovasi pengangkutan masa depan, beliau berkata, penggunaan alat itu bersifat santai dan tidak membahayakan pengguna.

"Potensi penggunaan alat ini amat luas, bukan hanya untuk pelajar universiti, malah boleh diaplikasikan sebagai pengangkutan alternatif dalam kompleks beli-belah, keselamatan dan syarikat produksi.

"Sebagai pengangkutan bersifat futuristik, saya yakin inovasi ini mampu membuka mata banyak pihak untuk mengenalinya sekali gus memperbanyakkan kemudahan pengangkutan sedia ada di negara ini," katanya.

Muhammad berkata, pihaknya merancang untuk menambah baik inovasi itu dari aspek teknikal, selain membuka peluang pihak luar khususnya industri berkaitan bekerjasama mengetengahkannya kepada pasaran tempatan mahupun luar negara.

Katanya, penyelidikan yang dijalankan sejak 2007 itu buat julung kali meraih Hadiah Separa Utama (Semi Grand Prize) pada Pameran Reka Cipta Antarabangsa, Seoul, Korea, pertengahan Disember lalu dan pingat perak pada International Invention & Technology Exhibition 2008, Kuala Lumpur.



Fakta Golleq

  1. Mod pengangkutan alternatif dalam kampus
  2. Bergerak sejauh 40 km sejam
  3. Berupaya menampung berat pemandu antara 60 hingga 70 kg
  4. Dilengkapi sistem keselamatan tersendiri dan kunci tanpa wayar yang turut berfungsi sebagai alat penggera
  5. Menggunakan besi ringan sebagai komponen utama serta boleh dilipat untuk dibawa ke mana saja

2 comments:

Anonymous said...

halu..komen saya amat dialukan..time kasih

Mohd Fairuz adalah pencipta sebenar Golleq bukannya Muhammad Husin (sekadar mewakili amik hadiah)...terime kasih...
sile kredit org yg betul (bukan menuju kpd blogger ttp kpd org yg pgg awards)

yusri zahir said...

oo..yer ker...salah maklumat la ni...xpa2...org baca komen ni pon..dah tau ..

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?