-->

Monday, March 29, 2010

pindah rumah??perlu ke...?
bismillah...
assalamualaikum..
hurm..isu pindah rumah plak.. aku rasa aku paling banyak pindah -randah tp aku rasa seronok lak pindah2 ni.. hehehe.. dalam tempoh 7/2007 sampai 4/2010 aku rasa dah hampir 6 kali aku berpindah.. rumah negeri 3 kali n xtermasuk dalam rumah negeri tu dipindahkan beberapa kalike bilik2lain sampailah aku sakit kaki...

tp xpa...aku ska.. ada org x ska berpindah-randah ...biasa la tu..n adajugak orang yang xsuka dok jauh2... sepengalaman aku la... kalau orang yang ska pindah-randah n dok jauh2 macam aku ni,selalunya masa kecil2 dulu atau family dia mmg jenis masyarakat nomad la... asik kena pindah je..tp aku tau..parent aku dulu pindah2 xsamasebab mcm aku.. aku pindah suka2 ,diorg pindah sebab kena tukar kerja.. heheh..

apa2 pun setiap benda yang berlaku..setiap tragedi yang terjadi.. kait2kanlah dengan ilmu dan semoga pengalaman tu bermanfaat..

saat aku melihatmereka yang suka merantau..maksud aku merantau untuk belajar bukan merantau untuk bergembira..selalunya pemikiran mereka lebih matang dan sekiranya mereka berada di dalam perjuangan, perjuangan mereka itu jelas. tetapi kebanyakan mereka yang tidak suka merantau,dengan kata lain... samada tidak keluar dari kelompok atau merantau tetapi tidak mahu menerimadan menghormati pendapat orang lain, biasanya tatkala mereka melalui jalan perjuangan, mereka bertaqlid semata2... meletakkan siqah membabi-buta kepada pimpinan yang kuat bersuara lantaran taksub memegang kata2..

biasa la tu...manusia...sebab itulah sampai sekarang aku takut untuk berada didalam masyarakatkerana aku mengenali diri aku yang masih tidak bersedia dengan ilmu dan akhlak yang baik dibelakang tapak dakwah rasulullah s.a.w.

Aku terbaca satu artikel ... sekiranya kita ini dah berusaha sedaya upaya untuk berubah tetapi gagal ,maka tandanya Allah sedang menghinakan diri kita. dan begitu juga sebaliknya.aku xpasti siapakah yang menyampaikan kata2 itu tetapi bagi aku .. ini juga sesuatu yang positif sebenarnya...kerana Allah swt pernah berkata kepada malaikat...biarkanlah mereka merintih kerana aku menyintai rintihan mereka..

kalau kita dapat bayangkan dan fahami daripada kedua2 kata2 itu sebenarnya..walaupun susah bagaimana sekalipun untukkita berubah...dan..sekiranya itu juga merupakan dalil bahawaAllah sedang menghinakan kita..sedarilah bahawasanya itu adalah adil untuk kita dan bagi-Nya kerana dosa yang kita lakukan sepatutnya lebih besar dan dahsyat balasannyadaripada hinaan yang sedikit ..tidak lebih hanyalah sekadar secebis kepayahan untuk berubah... malahan ..Allah menghinabukan kerana membenci tetapi kerana menyayangi kita...

Allah datangkan kesusahan supaya kita merintihkepada-Nya kerana itu yang Dia suka dan cinta. Tidakkah kita terfikir, setiap titisan airmata yang menangis kerana Allah mampu memberi syafaat diakhirat kelak.


Nampaknya,xbanyak masa nak menulis walaupun didalamkepalani..berjela2 idea..apa2 pun, kita masuk syurga-Nya bukan kerana amalan yang banyak tetapi dengan rahmat-Nya.Bertaqwalah dan peliharalah hubungan kita dan Allah .. dan hubungan sesama kita.. Seikhlas dan sejujur hati, aku menghamparkan kata2aku sebelum ini bahwasanya semua ocoretan dan nasihat khusus untuk jiwa danhatiku yang kosong...dan umumnya buat mereka yang ingin menerima..

wassalam

0 comments:

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?