-->

Monday, March 10, 2008

Dunia Islam Tenat!
Dunia Islam Tenat!



DALAM sebuah artikel yang ditulis oleh Subki Latif, menjelaskan bahawa seorang padri - Jerry Fakwell dari Amerika disifatkan begitu biadap sekali apabila si padri tersebut menempelak Nabi Muhammad SAW sebagai pengganas di dalam kenyataannya. Sekurang-kurangnya dengan penyertaan seorang padri dalam kerancakan barat mentohmah dan memburukkan imej Islam dan umatnya sebagai pengganas bukan sahaja takrif keganasan itu diterjemahkan melalui suara orang 'berkot hitam' dalam dunia sepak terajang politik, malah melibatkan mulut institusi gereja yang sewel lagi menyesatkan itu.

Kalau beberapa waktu sebelum ini dunia hanya digemparkan dengan pendominasian media massa antarabangsa yang dikuasai barat dalam menghentam Islam dan umatnya sebagai pengganas dan menganjurkan keganasan, senario hari ini mungkin sedikit berbeza. Semalam hanya kaki politik sahaja yang bersemuka dalam siri penghentaman itu, tetapi hari ini padri sendiri yang turun padang. Mengapa ini semua berlaku?

Sebagai salah seorang umat Islam seharusnya kita menyedari situasi yang berlaku. Sekurang-kurangnya sensitiviti kita terhadap isu-isu seperti ini membuka minda dan ruang untuk umat Islam kenal siapa mereka. Tetapi bukan kenal bahawa mereka adalah pengganas!

Saya tidak begitu tertarik dengan isu ini berbanding isu penulis 'islam' yang menghina agamanya sendiri. Tentu kita semua sedia ma'ruf akan nama-nama seperti Farish Nor, Akbar Ali, Zainah Anwar dan NGOnya Sister In Islam (SII), Astora Jabat dan Malik Imtiaz Sawar (sekadar menyebut beberapa nama) yang begitu 'berani' menulis dan berhujjah menghina Islam dan keperibadian Islam seperti Baginda SAW, para Mufti dan Ulamak. Mereka ini bertopengkan dengan nama dan pertubuhan berlabel Islam untuk menghina Islam itu sendiri.

Sekurang-kurangnya jika Jerry Fakwell melabelkan Islam dan nabinya sebagai pengganas berpadalah bahawa dia hanya seorang paderi. Tetapi sekiranya yang menuduh dan memburukkan Islam itu seorang Islam dan berautoritikan pertubuhan Islam seperti SII adakah ini tidak lebih melampau berbanding paderi itu?

Farish Nor di dalam artikelnya: ["Let Islam Lead The Way With Its Progressive View On Sexuality"] yang termuat di New Straits Time 4 November 2000 antara lain menulis:

"...The fact that the Prophet had several wives and was known to have had sexual relations with 15 women, which included the concubine Rayhana who remained non-Muslim all her life is proof of the humanity of the Prophet."

Terjemahan: "Fakta bahawa Nabi mempunyai beberapa orang isteri dan diketahui telah mengadakan hubungan seks dengan 15 wanita termasuk seorang gundik bernama Rayhana yang tidak Islam sehingga akhir hayatnya adalah bukti mengenai sifat kemanusiaan Nabi"

dan di dalam artikel ["The Myth Surrounding the Islamic State"] NST 1hb Disember 2001:

"... the Prophet himself, in his specific historical context, was a tribal leader, and so the early oath of allegiance given to him were as atribal rather than just a religion leader."

Terjemahan: "... Nabi sendiri dalam konteks sejarahnya adalah seorang pemimpin suku, dan oleh kerana itu ketaatan awal kepada baginda diberi kerana baginda adalah pemimpin suku lebih dari pemimpin agama.." dan beberapa contoh lain lagi (sekadar menyebut beberapa contoh).

Beberapa contoh yang saya kemukakan itu jelas menunjukkan pendirian dan kefahaman Farish tentang apa itu Islam. Apakah seseorang itu benar-benar Islam apabila sanggup melabelkan Nabi Muhammad SAW sebagai seorang yang bersifat tidak senonoh itu!. Di mana letaknya kedudukan seorang anak apabila sangguh mencela ayahnya sendiri? Inikan pula seorang Nabi! Saya lebih kecewa dan marah akan hal ini. Apa tidaknya seorang manusia yang maksum (tidak melakukan dosa) seperti para nabi sentiasa diberikan petunjukkan dalam setiap tindakannya bukan bahan cela manusia seperti Farish. Nabi tidak bercakap berdasarkan hawa nafsu, segala yang dituturkan adalah wahyu. Apa lagi perbuatannya mencerminkan syariat!

Akbar Ali pula menulis artikel: "Now The Mufti Blame Hindi Films", di dalam The Sun, 21 Februari 2001:

"Perhaps the turbans of the mufti are too tight and therefore not enough oxygen is getting into their brains. They are not thinking straight."

Terjemahan: "Mungkin serban mufti-mufti terlalu ketat dan sebab itu tidak cukup oksigen masuk ke dalam otak mereka. Mereka tidak berfikiran waras."

Apakah autoriti Akbar Ali untuk mempertikai kedudukan mufti, keilmuan, kewibawaan mereka dan menghina amalam sunnah yang dipraktikkan? Akbar tidak sepatutnya sekali-kali menghina sunnah sekiranya dia sendiri tidak mampu melaksanakannya. Inilah salah satu bentuk penghinaan yang melampau. Malah bukan itu sahaja Akbar juga menyifatkan perundangan islam sebagai perundangan yang tidak adil menerusi artikel yang ditulisnya: "Death for Apostates Unjust" oleh Akbar Ali - The Sun, 14 Julai 1999.

Manakala NGO Sister In Islam juga acap kali mengeluarkan kenyataan, artikel dan rencana yang menyeleweng dari Syariah Islamiah itu sendiri. SIS bukan sahaja telah mengeruhkan pemahaman Islam berkaitan wadah perjuangannya untuk mempertahankan hak golongan wanita, malah turut mengecam institusi Fiqh Islami bilamana sengaja menimbulkan kekeliruan dan pandangan yang salah berkaitan hal hukum-hakam. Saya pernah menulis satu artikel tentang kebodohan SIS menilai perundangan Islam dalam erti kata SIS bukan sahaja keliru malah mengelirukan.

Selain itu, Zainah Anwar, Kassim Ahmad, dan Malik Imtiyaz Sawar antara pemuka tambahan yang sering mempersoalkan tentang Islam. Muak rasanya berhadapan golongan seperti ini. Saya suka menyifatkan golongan seperti ini sebagai 'pengikut hawa nafsu' akibat meletakkan wahyu di bawah tapak kaki mereka sendiri.

Bagaimanapun, pemahaman Islam yang jernih dan hakiki perlu diperkemaskan semula. Manusia-manusia seperti Farish Nor, Akbar Ali, Zainah Anwar dan NGOnya Sister In Islam (SII), Astora Jabat dan Malik Imtiaz Sawar dan seangkatan dengan mereka wajar kembali kepada Islam yang hakiki. Buanglah kepentingan apa-apa demi kemaslahatan di akhirat kelak. Saya percaya, dunia Islam tidak akan rugi dengan kebiadapan yang ditonjolkan kalian, tetapi ingatlah bahawa Janji Allah pasti berlaku.

0 comments:

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?