-->

Monday, March 10, 2008

Kita Punya Tanggungjawab Yang Besar
Pendapat: Kita Punya Tanggungjawab Yang Besar

Oleh: Akhi Masrawi

Sewaktu saya mengetuk-ngetuk papan kekunci PC saya, ingatan saya menerawang jauh ke sebuah peristiwa yang pernah saya lalui suatu ketika dahulu. Kalau tidak salah saya ketika itu saya masih di sekolah menengah dan baru berkenalan dengan gerak kerja di dalam organisasi dan berpersatuan.

Ianya berlaku di dalam sebuah program yang menghimpunkan para kepimpinan persatuan dan sekolah di sebuah lokasi. Apa yang hanya ingin saya ceritakan di sini ialah pengalaman yang saya lalui ketika satu slot modul yang dilaksanakan di dalam program tersebut.

Modul itu mudah dan ringkas. Kami diberikan sehelai kertas yang bertulis seperti di bawah:

INI KISXH MESIN TXIP YXNG BURUK:

MESIN TXIP INI SUDXH BURUK. SUDXH LXMX SXYX MENGGUNXKXNNYX. SEKXRXNG SXYX BERCXDXNG HENDXK MEMBELI SEBUXH KOMPUTER YXNG BXRU DXN JXUH LEBIH CXNGGIH DXRI MEXIN TXIP BURUK INI. MESKIPUN MESIN TXIP INI BURUK, IX BXNYXK BERJXSX; TETXPI SEKXRXNG IX TIDXK BOLEH DIGUNXKXN LXGI. JXDI MESIN TXIP BURUK INI SXYX RXSX ELOK DISIMPXN SXJX DI DXLXM STOR.

Saya mencari apa maksud modul itu. Selain ayat-ayat yang sengaja ditulis dalam keadaan yang salah penggunaan abjad, apa istimewanya modul itu. Saya mula berfikir.

Saya melihat hanya abjad A yang tidak digunakan. Sebaliknya huruf A digantikan dengan penggunaan huruf X. Tetapi perkataan yang ditulis tidak mampu disebut sebagaimana huruf A berperanan. Mungkin kerana huruf A ini luas penggunaannya maka walaupun diganti dengan huruf X masih mampu diagak untuk membacanya.

Apalah sangat barga sebuah mesin taip buruk itu? Kalau huruf A nya sudah rosak, dan tidak boleh digunakan lagi. Betullah tindakan tuannya supaya membeli komputer yang jauh lebih canggih bagi menggantikan mesin taip yang buruk dan rosak itu.

Namun jika dilihat dari sudut yang lain, ada beberapa pertimbangan dan pendapat yang boleh diutarakan. Antaranya ialah:

1. Huruf-huruf seperti sebuah organisasi, setiap huruf memainkan peranannya yang tersendiri. Begitulah halnya dengan sesebuah organisasi, setiap orang mempunyai peranan yang tersendiri. Oleh sebab itu bukan semua orang boleh memegang jawatan ketua. Sebagaimana huruf A dalam kisah mesin taip buruk itu, huruf X tidak mampu berperanan seperti A.

2. Walaupun huruf A sudah tidak boleh digunakan lagi, X sanggup mengambil tempat A dalam erti kata X telah berkorban untuk menyelamatkan keadaan. Meskipun X bukanlah layak mengambil kedudukan tersebut. Namun sekiranya X tidak memainkan peranan ketika itu kemungkinan pelbagai agenda akan tergendala. Malah lebih teruk semua yang terlibat akan dipersalahkan hanya kerana A sudah tidak berfungsi. Dalam kes mesin taip buruk ini, hanya kerana A yang rosak; tuan mesin taip itu bercadang untuk membeli komputer, mengapa?

3. Kalaulah A sudah tidak boleh digunakan lagi, dan yang lain pula tidak mampu untuk bertindak seperti A atau lebih baik dari itu, maka adalah lebih baik menukar kepada sistem yang lain. Dalam kes ini sekiranya sesebuah organisasi atau negara yang mempunyai kepimpinan yang tidak lagi boleh dipakai, adalah lebih baik menukarkan kepada kepimpinan yang lain. Sebagai contoh mudah, tuan punya mesin taip buruk itu tidak berminat untuk membeli komputer, maka dia akan memilih untuk memperbaiki mesin itu, sedangkan dia mempunyai banyak kemungkinan selepas itu terpaksa pula memperbaiki huruf-huruf yang lain, atas alasan mesin itu adalah mesin taip buruk. Sesuatu yang buruk, manfaatnya sudah tidak bersisa.

Dari hari itu saya mula berfikir dan berfikir... Hidup kita ini seperti sebuah pelayaran. Dan ketua kita adalah nakhoda kapal itu. Kalaulah nakhoda itu sudah tidak mampu untuk melayarkan kapal kita supaya tiba di terminal dengan selamat, bukankah lebih baik kita memilih nakhoda yang baru bukan terus memberikan sokongan sehingga bukan hanya dia yang akan tersesat malah dia juga akan menyesatkan kita.

Justeru, pemimpin itu umpama hati. Jika hati itu baik, maka baiklah semua anggota. Tetapi jika hati itu jahat... maka rosaklah yang lain juga.

Kalian ada pendapat?

0 comments:

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?