-->

Monday, March 10, 2008

Reaksi: Orientalis dan Skil Menyesatkan Umat Islam
Reaksi: Orientalis dan Skil Menyesatkan Umat Islam

Oleh: Akhi Masrawi

Ramai yang mendapat tasawur yang salah bila hanya membaca buku sejarah yang ditulis oleh mereka yang berpendidikan orentalis (studi ketimuran). Ini kerana orentalis telah melakukan penyelewengan terhadap disiplin ilmu yang sedia ada sedangkan asalnya diceduk daripada cendekiawan dan ulamak islam silam. Fenomena ini bukan sahaja berlaku terhadap karya-karya sejarah malah turut melibatkan karya-karya lain dalam pelbagai aspek. Antara karya- karya tersebut yang dapat dikenal pasti ialah: The Muslim World karya Zweimer, The Muslim world karya Le Monde Musalman, Muqaddimah Tarikh Tasauf AJ Obery, Dairatul maarif Islami oleh Barroncarra de VouzeMassilion/ DB Mcdonald, Al-Islam oleh Alfred Geom, Hilaj Assufi Assyahid Fil Islam oleh Massinion, Tatawwur Ilmu KalamWal Feqh wannizomiah dan Ad-dusturiah Fil Islam oleh DB Mcdonald, As-Syarkil Awsat oleh M Green, Al-harbu was Silmi fil Islam oleh Majid Quduri dan banyak lagi. Justeru jika kau memiliki hasil-hasil karya yang ditulis oleh orientalis-orentalis ini haruslah berhati-hati dengan dasar pemikiran yang dibawa.

Kawan aku, Own menghasilkan sebuah penyusunan kertas kerja tentang orentalis (istisyraq wal mustasyriqun) dan dibentangkan tahun lepas. Dalam kertas kerja itu juga turut menjelaskan penglibatan orentalis dalam menyesatkan umat Islam selain beberapa perancangan sulit lain beberapa pertubuhan bawah tanah zionis. Tujuan mereka tidak lain untuk menyesatkan umat Islam, dan setelah pemikiran boleh mereka kuasai maka mudahlah untuk menjajah dan mereka akan membentuk kekuatan kuffar yang tersendiri.

Bagaimana orentalis muncul? Sejarah yang pasti dan tepat tentang kemunculan orentalis tidak dapat dipastikan. Bagaimanapun besar kemungkinan kemunculan orentalis boleh dikaitkan dengan apabila Asbania (Sepanyol) ditadbir oleh kerajaan Islam. Dengan tertubuhnya universiti Cordova ketika itu membuka ruang kepada sesiapa jua untuk menuntut ilmu kerana dasar universiti yang terbuka untuk penyebaran tamadun dan keilmuan Islam. Dengan menggunakan Bahasa Arab sebagai bahasa pengantar rahib-rahib yang membanjiri Andalus (Sepanyol) mampu menguasai dengan baik demi untuk mempelajari keilmuan Islam.

Seperti firman Allah di dalam Al-Quran: " Dan sesekali tidak akan meredhai orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasrani itu sehinggalah engkau mengikuti pegangan mereka...". Ayat ini jelas menunjukkan bahawa kelompok Yahudi dan Nasrani memang tidak akan sentiasa berpuas hati dengan Umat Islam. justeru mereka sanggup menghantar anak-anak mereka mendalami Islam dengan mengkaji dan kemudian diselewengkan. Akhirnya hasil selewengan itu akan disalurkan ke negara-negara Umat Islam dengan harapan mereka akan mendapat tasawur yang salah tentang Islam sehinggalah dasar-dasar yang diperkenalkan oleh Yahudi dan Nasrani akan dapat diterima oleh Umat Islam.

Lihatlah betapa gigihnya mereka berusaha. Sekembalinya duta-duta mereka yang datang ke Universiti Cordova untuk mendalami ilmu-ilmu Islam ke negara Eropah, mereka mewujudkan sekolah-sekolah dan berusaha menterjemah kitab-kitab berbahasa Arab ke bahasa latin yang kemudiannya menjadi rujukan lebih 6 kurun.

Kalaulah mereka hanya datang ke Cordova untuk belajar dan pulang menyampaikan ilmu itu tidaklah mengapa, akan tetapi mereka punya agenda lain. Bermula kurun ke-18 barat mula menjajah negara Umat Islam. dengan bermulanya penjajahan ini maka bermulalah juga gerakan untuk menyebarkan dakyah orentalis melalui buku-buku yang telah diselewengkan. Selain itu dianggarkan kira-kira 250,000 kitab-kitab ilmiah dipindahkan ke Eropah yang dipercayai masih kekal sehingga ke hari ini sebelum berkembangnya gerakan ini sehinggalah mengadakan perjumpaan orientalis sedunia pada 1873 di Paris.

Mungkin juga mereka melakukan semua itu akibat kekalahan dalam perang salib. Mereka menggunakan perang saraf (serangan pemikiran) sebagai alternatif menebus kekalahan dan untuk memusnahkan Umat Islam seanterio dunia. Apa yang dapat difahami gerakan orentalis ini dimulai oleh orang-orang kristian untuk mengembalikan kegemilangan mereka dan dalam masa yang sama untuk menyesat dan menarik Umat Islam untuk menyertai mereka dalam agama dan pemikiran. Gerakan seumpama ini kemudiannya disertai oleh Yahudi dan berselindung di sebalik gerakan zionis antarabangsa.

Antara matlamat orentalis dalam gerakan mereka:

i. Menimbulkan keraguan terhadap risalah Nabi Muhammad SAW dan menolak kenabian baginda dengan meragukan kesasihan wahyu yang diterima dalam keadaan nabi SAW antara sedar dan tidak sedar (khayal).

ii. Ragukan kesahihan hadis nabi dengan mengatakan ia adalah rekaan dan melemahkan kedudukan perawi yang thiqah seperti Azzuhri dan mendakwa bahawa Ibnu al Mubarak adalah seorang yang menceroboh dalam bidang hadis.

iii. Mendakwa bahawa ketamadunan Islam adalah cedukan daripada kegemilangan Empayar Rom terutamanya dalam bidang falsafah.

iv. Melemahkan ikatan persaudaraan sesama muslim dengan menghidupkan perjuangan Nasionalisme jahiliah dengan menghalang kesatuan negara-negara Islam.

Langkah Dalam Mencapai Hadaf Orientalisme:

i. Penulisan kitab yang membelakangkan Islam, Rasul, Al-Quran dan juga penyelewengan faktafaktasejarah dan ketamadunan.

ii. Menerbitkan majalah mengenai kajian tentang Islam bangsa dan umatnya.

iii. Menghantar agen-agen orientalis ke negara-negara Islam atas dasar kemanusiaan.

iv. Menganjurkan perjumpaan dan pertemuan di universiti besar di dunia dalam membahaskan persoalan mengenai Islam.

Buku-buku ilmiah Orientalis yang mengancam pemahaman Islam:

1. The Encyclopedia of Islam

2. Shorter Encyclopedia Of Islam,

3. Encyclopedia of Religion And Ethis

4. Encyclopedia of Social Science

5. Daairatul Maarif Alulum Alijtimiah

6. Diraasat Fi Attarikh.

7. Tarikh Mazahib Attafsir al Islami, Goldzeiher

Beberapa (syubhat) Kekeliruan yang ditimbulkan oleh Orentalis:

1. Mengelirukan Fikrah umat Islam terhadap jihad bahawa jihad adalah fundametalis, keganasan dan pelampau. Orentalis mengembar-gemburkan bahawa agama Islam agama yang menggunakan mata pedang untuk menguasai. Sebahagian umat Islam menafikan provokasi sedemikian sehingga menjauhkan umat Islam sendiri dari jihad serta meracuni pemikiran bahawa Jihad dengan mata pedang bukan tuntutan dalam Islam kerana mengangap ia sebahagian keganasan. Selain itu mereka mengelirukan kefahaman terhadap makna dari istilah jihad itu sendiri. Ada yang mengatakan bahawa jihad itu ialah melawan hawa nafsu, membasmi kemiskinan. Seketika kemudian lahirnya fikrah-fikrah selain itu bagi terus menyeleweng umat Islam antaranya:

a. Minum arak yang tidak memabukkan adalah tidak mengapa kerana arak menjadi suatu trend pada zaman kini.

b. Menggalakkan masyarakat menyertai kegiatan seni hiburan dengan menganggap ia sebagai tuntutan moden sehingga mampu melalaikan generasi umat Islam dari mendalami Islam serta menganjurkan konsert hiburan dengan mengganggap ia sebagai fitrah.

c. Menganjurkan kebebasan bersuara supaya sesiapa juga tidak dipandang janggal bila mengkritik sumber dustur Islam (al-quran, As-Sunnah).

d. Mewujudkan pertubuhan-pertubuhan mungkar berselindung di sebalik nama pertubuhan sosial.

2. Mewujudkan perpecahan dengan menubuhkan mazhab-mazhab serta firqah baru seperti Qadyaniyah, Bahaiyah, Bayaiyah dan seumpamanya yang ditaja oleh orentalis. Tujuan mazhab-mazhab baru ini diadakan untuk menyeleweng dan mempercepatkan kesesatan di kalangan umat Islam. selain itu mereka juga menaja pertubuhan yang mementingkan amalan sunat sehingga meninggalkan amalan wajib/ fardhu serta mengenepikan fikrah jihad serta politik.

3. Menyelewengkan As-Sunnah SAW dengan mempermudahkan pendhoifan (melemahkan) terhadap hadis-hadis saw dengan berhujah bahawa hadis di zaman rasulullah tidak dilembagakan sehingga mampu untuk dipalsukan dan sebagainya. Sedangkan as-sunnah merupakan sumber sandaran kedua selepas Al-Quran.

4. Mengkontra ulamak-ulamak silam dengan pelbagai cara dan kaedah supaya umat tidak mengungguli kehebatan ilmu turath islami.

Dalam bidang-bidang yang lain, Orentalis telah menyelewengkan fakta sejarah. antara yang paling nampak jelas ialah sejarah Melayu Melaka yang menukilkan tujuan pelayar-pelayar inggeris datang ke timur untuk mencari pengkalan untuk mendapatkan penguasaan terhadap perdagangan rempah, sedangkan tujuan itu hanya dilihat sebagai matlamat sekunder sedang matlamat primernya ialah untuk menyebarkan penyelewengan mereka dengan turut mendatangkan Rahib dan paderi bersama kapal laut yang berlabuh di Melaka beberapa kurun lalu.

Kejayaan orentalis hari ini semakin merunsingkan umat Islam. Lihatlah betapa segelintir Umat Islam juga disesatkan dengan pelbagai fikrah yang dicipta oleh mereka. antaranya beberapa ideologi yang menjadi pegangan segelintir pemimpin umat Islam kurun ini. Dengan memperkenalkan liberalisme, sekularisme, nasionalisme, Kapitalisme, sosialisme, dan pelbagai isme-isme yang lain serta beberapa hipotesisi terhadap kajian mereka antaranya teori Darwin, Libido yang diperkenal Sigmun Frued, evolusi, pragmatis, globalisasi dan sebagainya. semakin hari tanpa sedar penyelewengan itu terus berlaku... apa pelu kita buat? kembali kepada Islam secara seluruhnya! Itu jalan terbaik. Mungkin fahaman yang mendakwa politik dan agama tidak boleh digabungkan dalam pentadbiran sesebuah negara kerana politik suku, agama suku hanya sesuai diterima pakai sewaktu komunis menguasai blok dunia sekitar 50 tahun yang lalu kerana dalam fahaman komunis agama dianggap candu!

2 comments:

Unknown said...

menmbah ilmu pengetahuan tentang syubhah2 yg dilakukan oleh phk oreantalis...umat Islam sepatutnya lbh didedahkan tentang ilmu ini untuk mengelakkan serangn mrk dlm mnjatuhkan Islam..insya allah,dgn ilmu yg dkongsi mndpt mnfaat bg pmbaca...

yusri zahir said...

:)

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?