-->

Sunday, January 18, 2009

Dua kereta pada satu harga

DERETAN kereta tak dijual dekat Sheerness di Kent, Tenggara England. Jualan kereta baru di Britain menyaksikan kejatuhan 20 peratus Disember lalu.








Langkah radikal tangani keaan kejatuhan pasaran automotif Britain

KEJATUHAN ekonomi yang teruk mencetuskan beberapa tawaran jualan luar biasa di Britain, seperti dua kereta ditawarkan pada harga sebuah kereta.

Tawaran yang menarik itu diadakan oleh mereka yang yakin bahawa perkara seperti itu adalah sesuatu yang logik, demikian mengikut penjual kereta secara dalam talian, Broadspeed.com yang mendakwa berjaya menggegarkan pasaran dengan langkahnya yang radikal.

Alasan pemiliknya, Simon Empson adalah jika harga saham di pasaran saham jatuh sebanyak 40 peratus, maka harga barang pengguna juga perlu turut jatuh.

"Kemelesetan? Tiada kemelesetan, ia hanya keadaan harga yang tidak betul," kata Empson.

Berikutan itu, pada September lalu, laman webnya yang berpangkalan di Colchester yang terletak di tenggara England, memberi peluang kepada pelanggan memandu pulang dua kereta Subaru B9 baru dengan hanya membayar untuk harga sebuah kereta.

Tawaran itu menjadi popular dengan serta-merta.

Empson yang enggan menyatakan jumlah sebenar jualan, berkata beliau menjual 'beratus-ratus' kereta.

Beliau mengulangi taktik itu dua bulan lalu, kali ini dengan menawarkan dua kereta salon Dodge Avenger SXT lengkap dengan tempat duduk kulit dan pendingin hawa pada harga £20,000 (RM101,500), iaitu pada harga sebuah kereta.

Apabila media melaporkan tawaran itu, minat daripada pembeli datang mencurah-curah.

"Lebih daripada 10,000 orang cuba memasuki laman web kami setiap jam," kata Empson.

"Kereta Dodges itu berjaya dihabiskan dalam masa kurang daripada seminggu.

"Dengan diskaun yang kecil, mungkin kereta itu mengambil masa bertahun-tahun untuk dijual," katanya.

Tawaran terbaru beli satu, dapat satu model percuma Broadspeed adalah bagi model Kia Magentis yang mana dua kereta boleh dibeli pada harga £15,220 � dan Empson berkata dia bersedia melancarkan satu lagi tawaran 'daripada pengeluar besar yang menghadapi masalah kewangan'.

Pasaran katanya, adalah sangat teruk daripada mana-mana tempoh dalam tempoh sepuluh tahun lalu, yang menyebabkan pengeluar kereta sangat terdesak untuk menjual kenderaan baru.

Pada 2008, jualan kereta baru di Britain jatuh kepada paras terendahnya dalam tempoh 12 tahun dan Persatuan Pengeluar dan Pengedar Kenderaan Bermotor negara itu memberi amaran keadaan akan menjadi lebih buruk tahun ini apabila negara sedang menuju kemelesetan.

"Pada kebiasaannya, pengeluar mempunyai stok kereta tidak terjual bagi tempoh sebulan atau setengah bulan. Sekarang mereka mempunyai stok untuk enam bulan dengan setiap minggu ada penghantaran baru dengan 2,000 kereta," kata Empson.

Presiden Persatuan Automotif Britain (AA), Edmund King, berkata ramai pengedar kereta mempunyai banyak stok yang tidak boleh dialihkan.

"Berita baik kepada pengguna adalah ada banyak tawaran menakjubkan di luar sana," katanya.

Bagi pasaran hartanah yang turut terjejas, ada pemaju perumahan yang menawarkan untuk membayar bil elektrik untuk tempoh 12 bulan ke atas pemilik rumah baru.

Bagaimanapun, syarikat hartanah Fivewalk Homes menawarkan sesuatu yang lebih daripada itu, ia memberi kereta sports Aston Martin bernilai £110,000 kepada pembeli pertama sebuah daripada empat hartanah mewah yang dimajukannya di Eastbourne, terletak di tenggara pantai Britain. � AFP

0 comments:

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?