-->

Wednesday, January 14, 2009

MAS mansuh surcaj bahan api tambang domestik

KAPAL terbang MAS.

Langkah tingkat daya saing syarikat, rancakkan pelancongan

PENERBANGAN Malaysia (MAS) memansuhkan surcaj bahan api bagi tambang domestik berkuat kuasa hari ini selepas mengambil kira penurunan dalam harga minyak di pasaran dunia.

Pengarah Urusan dan Ketua Eksekutifnya, Datuk Seri Idris Jala, langkah itu juga bertujuan meningkatkan lagi daya saing syarikat penerbangan kebangsaan itu, selain membantu merancakkan sektor pelancongan domestik.






"Pemansuhan ini adalah sejajar dasar MAS yang sentiasa menawarkan harga tambang berdaya saing yang selalu dijadikan perbandingan oleh syarikat penerbangan lain.

"Pada kami, jumlah tambang keseluruhan yang dibayar penumpang mestilah berdaya saing, tidak kira sama ada ia hanya meliputi harga tambang atau gabungan antara harga tambang dengan surcaj. Jumlah tambang keseluruhan berkenaan yang penting," katanya dalam kenyataan di Kuala Lumpur, semalam.




Beliau berkata, pemansuhan surcaj bahan api itu akan menyaksikan harga tambang lebih murah bagi pakej MH Value Fares yang menawarkan empat pilihan tambang untuk penerbangan kelas ekonomi merangkumi pakej MHlow, MHbasic, MHsmart dan MHflex.

Selain mendapat faedah daripada pemansuhan surcaj bahan api, empat pilihan tambang itu turut menawarkan diskaun tambahan iaitu sehingga 70 peratus bagi MHlow, sehingga 50 peratus bagi MHbasic dan sehingga 20 peratus bagi MHsmart.


MAS sebelum ini menurunkan surcaj bahan api bagi penerbangan dari Malaysia ke Korea, Jepun, Paris, Hong Kong dan Singapura serta dari lain-lain stesen ke pelbagai destinasi.

Bagi penerbangan dari Malaysia, pengurangan itu adalah sebanyak RM126 (AS$36) untuk penerbangan ke Korea, RM105 (AS$30) ke Jepun, RM80.50 (AS$23) ke Paris, RM38.50 (AS$11) ke Hong Kong dan RM28 (AS$8) ke Singapura.

"Kami sentiasa menyemak semula surcaj ini supaya ia sejajar penanda aras surcaj bahan api antarabangsa supaya kami dapat memberikan saingan kepada pesaing.

"Di pasaran di mana ada syarikat penerbangan utama yang lain, kami akan menurunkan surcaj jika mereka menurunkannya. Di pasaran di mana MAS menjadi peneraju, kami akan menilai faktor permintaan dan penawaran penumpang," tambah Idris.

Beliau berkata, di sebalik kejatuhan harga minyak baru-baru ini, kos bahan api MAS masih tinggi apabila dibandingkan ketika surcaj bahan api mula diperkenalkan pada 2004.

"Bahan api kekal sebagai kos terbesar kami dan bil bahan api MAS bagi tahun kewangan 2008 akan menjadi lebih tinggi daripada 2007 kerana pengenaan surcaj bahan api hanya meliputi kira-kira 30 peratus daripada kos bahan api," katanya.

Syarikat penerbangan menggunakan minyak pesawat yang harganya adalah lebih tinggi berbanding minyak mentah.

Kelmarin, harga minyak pesawat adalah AS$60.60 setong berbanding harga minyak mentah pada AS$40.83 setong.

0 comments:

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?