-->

Wednesday, January 14, 2009

Petronas, Proton komited bantu usahawan Muslim
Daya saing peserta industri petroleum, automotif dipertingkat

PETRONAS akan terus membantu usahawan Islam tempatan meningkatkan perniagaan mereka supaya dapat bersaing dengan usahawan lain, terutama dalam industri pembekalan minyak, kata Naib Presiden Bahagian Perkhidmatan Korporat Petronas, Ahmad Nizam Salleh.

Beliau berkata, ini terbukti apabila anak syarikatnya, Petronas Dagangan Bhd, berjaya membantu melahirkan hampir 700 usahawan Islam sebagai pengusaha stesen minyak.

Katanya, sejak Petronas Dagangan ditubuhkan pada 1981 bagi memasarkan bahan bakar di stesen minyak miliknya, Petronas sehingga kini mempunyai hampir 950 stesen servis dan berjaya menguasai 44 peratus pasaran runcit minyak tempatan.

"Setakat akhir tahun lalu, ada seramai 750 pengusaha stesen minyak Petronas, yang mana lebih 90 peratus adalah daripada usahawan Islam," katanya dalam sesi soal jawab selepas pembentangan kertas pada Kongres Ekonomi Islam Ketiga (KEI-3) di Kuala Lumpur, semalam.

Beliau mewakili Presiden Petronas, Tan Sri Mohd Hassan Marican membentangkan kertas kerja bertajuk 'Memperkasakan Ekonomi Ummah Melalui Pemantapan Jaringan Tempatan dan Penerokaan Berkesan Dalam Pasaran Global: Persiapan Mendepani Cabaran Baru Ekonomi Dunia'.

Mohd Hassan dalam kertas kerjanya berkata, bagi memastikan jenama minyak Petronas dapat bersaing lebih kompetitif dengan pesaing jenama petroleum lain, Petronas Dagangan akan terus membuat pembaharuan dan perubahan.

Ketika ini, Petronas beroperasi di lebih 30 negara yang operasi luar negaranya menyumbang kira-kira 40.3 peratus kepada jumlah keseluruhan pendapatan kumpulan.

Sementara itu, Proton Holdings Bhd mewujudkan pelbagai peluang perniagaan kepada masyarakat Islam tempatan dan luar negara menerusi kejayaannya menyemarakkan industri automotif tempatan dan mengeksport kereta nasional ke -8 negara.

Pengarah Urusannya, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, berkata sejak ditubuhkan 24 tahun lalu, Proton kini bukan saja mampu mereka bentuk dan menghasilkan sendiri kereta keluarannya, malah membangunkan ramai usahawan selaku vendor dan pengedarnya, sama ada di dalam ataupun di luar negara.

Katanya, selepas yakin dengan keupayaan pasaran domestiknya, Proton kini agresif meneroka pasaran eksport dengan tumpuan terhadap pasaran tradisi seperti Afrika dan Asia Barat serta membangunkan pasaran pertumbuhan tinggi baru seperti China, India dan Indonesia.

"Proton melihat wujud potensi eksport besar di kalangan negara terbabit terutama Asia Barat dan negara Islam di Afrika Utara.

"Proton juga melihat peluang untuk menjalin kerjasama dengan pelbagai pihak di negara terbabit dalam membantu memajukan ekonomi sesama negara Islam," katanya dalam kertas kerja bertajuk 'Memperkasa Ekonomi Ummah Melalui Pemantapan Jaringan Tempatan dan Penerokaan Berkesan Dalam Pasaran Global: Persiapan Mendepani Cabaran Baru Ekonomi Dunia'.

Antara negara Islam yang menjadi pasaran eksport Proton ialah Iran, Arab Saudi, Oman, Qatar, Mesir dan Indonesia.

Syed Zainal berkata, syarikat itu mempunyai kira-kira 12,000 kakitangan yang mana 90 peratus daripadanya adalah beragama Islam, selain turut memiliki syarikat automotif Lotus di United Kingdom yang memiliki 1,200 kakitangan dan beberapa cawangan di seluruh dunia.

0 comments:

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?