-->

Sunday, January 18, 2009

PTP tarik lebih banyak syarikat perkapalan asing


PELABUHAN Tanjung Pelepas.

Firma peruntuk RM4b tingkat kemudahan infrastruktur






PELABUHAN Tanjung Pelepas (PTP) di Johor, yang berada di kedudukan ke-17 di kalangan pelabuhan kontena paling sibuk di dunia, bakal menarik beberapa lagi syarikat perkapalan antarabangsa terkemuka menempatkan operasi di pelabuhan itu dengan satu daripadanya akan berbuat demikian tahun ini.

Meskipun sektor perkapalan dunia berasa keperitan ekoran tekanan kelembapan ekonomi global yang menyebabkan penurunan perdagangan, PTP, kini berada di landasan terbaik untuk memanfaatkan peluang ketika krisis yang berlaku ketika ini, kata seorang sumber yang rapat syarikat pengendali pelabuhan itu.

Katanya, sebagai terminal kontena terbesar negara, PTP melihat krisis itu menyediakan peluang terbaik menarik lebih banyak lagi syarikat asing menempatkan operasi mereka di situ.

"Justeru, syarikat itu akan membawa masuk beberapa lagi syarikat perkapalan asing dan kini berada sedang dalam peringkat akhir rundingan untuk membawa satu daripadanya tahun ini," katanya kepada Berita Harian.

Antara syarikat asing terkemuka yang beroperasi di PTP ketika ini adalah Evergreen dan Maersk.

Bagi menyediakan kemudahan kelas dunia yang dapat menarik lebih banyak lagi syarikat perkapalan asing beroperasi di situ, PTP difahamkan memperuntukkan RM4 bilion untuk pengembangan infrastrukturnya.

Antara lain, ia sedang menyiapkan kerja menebus guna tanah bagi pembinaan beberapa dermaga baru, yang mana dua daripadanya dijangkakan siap tidak lama lagi sementara dua lagi akan siap untuk digunakan menjelang 2011.

Tahun lalu, PTP merekodkan pengendalian kontena berjumlah 5.6 juta TEU dan kapasiti di pelabuhan itu dijangkakan meningkat kepada 9.5 juta TEU menjelang 2010 dengan siapnya pembinaan dua dermaga baru.

Jumlah kendalian bagi tahun kewangan 2009 turut dijangkakan meningkat berikutan penambahan jumlah kapasiti daripada beberapa pelanggan sedia adanya, terutama daripada MISC.

Mengulas mengenai rancangan pengendali pelabuhan itu, Ketua Penganalisis Maybank Investment Bank Bhd, Vincent Khoo, berkata jika kemasukan syarikat perkapalan terkemuka itu menjadi kenyataan, ia bakal memberikan penambahan kapasiti PTP sebanyak dua juta TEU.

Bagaimanapun, katanya perkara ini tidak menjadi masalah kepada PTP kerana pengendali pelabuhan itu berupaya untuk menampung penambahan kapasiti baru bersandarkan kepada kemudahan terbaik dan bertaraf dunia yang dimilikinya.

"Ia bukan saja dapat menampung penambahan dua juta TEU, malah, berupaya menempatkan lagi ruang untuk sejuta lagi TEU dalam satu-satu masa," katanya.

Justeru, katanya, perkembangan ini bakal memberi impak positif terhadap tinjauan masa depan pengendali pelabuhan itu.

"Kerjasama 70:30 dengan MISC baru-baru ini akan memberi peluang kepada PTP untuk memanfaatkan hubungan eksklusif MISC dengan ahli syarikat perkapalan global lain dalam usaha menarik lebih banyak lagi kargo beroperasi di pelabuhan itu," jelasnya.

0 comments:

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?