-->

Monday, February 9, 2009

Sime Darby pindah pusat R&D benih
Kesukaran syarikat dapatkan kawasan sesuai di Perlis punca Kedah dipilih
KESUKARAN mendapatkan kawasan tanaman benih bersesuaian adalah punca utama Sime Darby Bhd memindahkan Pusat Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) Benih dari Perlis ke Kedah, kata Presiden dan Ketua Eksekutifnya, Datuk Ahmad Zubir Murshid.

"Ketika NCER dilancarkan pada 2007, kami bercadang membina pusat benih di Perlis tetapi ia mengambil masa lebih daripada setahun untuk mencari kawasan sesuai.

"Bukan Sime Darby tidak mahu membina di sana tetapi kerajaan negeri (Perlis) tidak boleh menyediakan tanah sesuai," katanya selepas taklimat media mengenai pelancaran projek pembekalan sumber air bawah tanah dan penanam padi di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Pada Julai 2007, jelasnya, selaras dengan pelancaran NCER, pihaknya bercadang membina pusat benih bernilai RM40 juta di Kampung Surau, Utan Aji, Perlis.

Ia dijangka berpotensi menjadi pemangkin untuk industri bioteknologi negara, selain melonjakkan imej negeri terkecil itu sebagai hab penyelidikan benih bertaraf dunia.

Selain itu, ia juga diharap dapat mengurangkan penggantungan negara kepada sumber benih dari luar yang kini dianggarkan membabitkan belanja sehingga RM100 juta setahun.

Bagaimanapun, Ahmad Zubir berkata, baru-baru ini lokasinya terpaksa dipindahkan ke Bukit Tangga, Changlun, Kedah, berhampiran kawasan projek jagung manis susulan kesukaran mendapat kawasan tanaman benih yang sesuai di Perlis.

Katanya, untuk melaksanakan projek pertanian di NCER, syarikat itu komited untuk membantu membangunkan penduduk tempatan tetapi kadang kala agak sukar mendapat maklum balas.

"Sebilangan kerajaan negeri juga tidak serius untuk melaksanakan projek. Mungkin kerana ia adalah projek pertanian bukan projek mega projek yang 'glamour'," tegasnya.

Beliau menambah, tujuan utama pelaksanaan NCER adalah untuk meningkatkan kualiti serta taraf hidup penduduk luar bandar, dan yakin Sime Darby mampu melaksanakannya menerusi pembangunan bidang pertanian.

"Bagi kes pusat benih, kawasan yang dicadang itu langsung tidak boleh ditanam biji benih dan apabila kami mengemuka masalah itu, kerajaan negeri mencadangkan beberapa kawasan baru.

"Bagaimanapun, apabila kami menemui kawasan sesuai, harga tanah di kawasan itu didapati melambung tiga kali ganda, hanya kerana 'kami adalah Sime Darby'," katanya.

Ahmad Zubir berkata, susulan penangguhan pembinaan yang terlalu lama, pihaknya sebagai perancangan utama NCER mengemukakan masalah itu dalam mesyuarat dengan Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA).

"Apabila kami menyatakan masalah kami. NCIA mempertimbangkan perkara itu dan kemudian, Mardi pula mencadangkan tanah mereka di Kedah (Bukit Tangga).

"Ia adalah keputusan yang dibincangkan di peringkat NCIA bukan keputusan bersendirian Sime Darby," katanya.

Selain itu, konglomerat turut menyatakan kekecewaan dalam melaksanakan insentif projek tanaman jagung manis di Bukit Tangga, antara komponen dalam pelan induk NCER susulan kurang penyertaan penduduk tempatan.

"Kami sudah melabur sehingga RM12 juta dalam projek jagung di Kedah. Idea projek jagung itu adalah untuk menyokong dan menjana pendapatan petani tempatan.

"Kami bercadang untuk melatih 60 petani setiap enam bulan, namun ia cuma disertai oleh 12 orang dan selepas sebulan semua 'hilang'," katanya.


0 comments:

Post a Comment

komen anda sangat dialu-aluan

Update Download

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?

  • Tiada Link

    Harap maaf. Tiada update download yang terbaru. Ada sapa2 nak sumbangkan benda untuk didownload?